Sectorul aviației din UE se pregătește să lanseze avioane electrice și pe hidrogen, despre care producătorii prevăd că vor ajunge pe piețe până în 2035. Dar cine ar trebui să plătească pentru modernizarea costisitoare a infrastructurii necesare pentru deservirea acestor avioane este o întrebare controversată pentru industrie, scrie EURACTIV.
În timp ce aeronavele electrice nu au nevoie de mari schimbări ale infrastructurii pentru reîncărcare, producția, transportul și stocarea hidrogenului reprezintă o provocare mai semnificativă. Hidrogenul trebuie păstrat la temperaturi extrem de scăzute pentru a rămâne sub formă lichidă: în jur de -252 de grade Celsius. De asemenea, este mai voluminos decât kerosenul, ceea ce înseamnă că vor fi necesare facilități de depozitare considerabile.
Pentru avioanele electrice, propunerea de reîncărcare este mai simplă: pe lângă conexiunile de încărcare electrică, aeroporturile vor putea stoca bateriile la fața locului, permițând companiilor aeriene să schimbe imediat bateria uzată cu una încărcată și scurtând astfel timpul de livrare.
Aceste cereri de stocare se adaugă capacității necesare pentru a găzdui kerosenul și carburanții verzi mandatați de UE, care vor fi încă în uz până în deceniile următoare.
Costul total pentru adaptarea aeroporturilor din blocul comunitar la noile tipuri de alimentare este de așteptat să ajungă la miliarde de euro.
Legislatorii Uniunii ezită să propună obiective obligatorii privind instalațiile de încărcare cu hidrogen și electricitate pentru aeroporturi, având în vedere lipsa de certitudine cu privire la modul în care se va dezvolta tehnologia. În schimb, au lăsat în seama statelor membre să își dezvolte propriile planuri de infrastructură pentru o aviație curată.
În acest context, gradul în care contribuabilii, aeroporturile, producătorii de combustibil, producătorii de avioane și companiile aeriene ar trebui să suporte costurile upgrade-urilor este o dezbatere deschisă. Grupul de lobby al companiilor aeriene A4E a propus ideea de a utiliza fonduri de la Facilitatea UE pentru conectarea Europei, care sprijină conexiunile de transport transfrontalier în blocul comunitar. Rămâne de văzut dacă această variantă va câștiga sprijin politic.
În timp ce aeroporturile sunt candidați evidenți pentru a face cheltuielile de capital necesare, companiile aeriene fac presiuni pentru o mai mare supraveghere reglementată a investițiilor, manifestând îngrijorarea că tarifele aeroportuare vor crește semnificativ. Operatorii de avioane plătesc în prezent pentru utilizarea aeroporturilor prin tarife de decolare și aterizare, care sunt reglementate de Directiva UE privind taxele de aeroport. Dar o modernizare costisitoare a infrastructurii va crește inevitabil costurile. „Directiva privind tarifele aeroportuare, în forma sa actuală, nu are cu adevărat suficiente elemente pentru a se asigura că aceste investiții sunt analizate, dimensionate și evaluate corespunzător. Și s-ar putea ajunge într-o situație în care costurile mari sunt transferate companiilor aeriene și, prin extensie, pasagerilor, prin tarifele de aeroport”, a declarat un purtător de cuvânt al A4E, pentru EURACTIV.
La rândul său, ACI Europe, o asociație comercială care reprezintă aeroporturile, a declarat pentru EURACTIV că investițiile din industrie ar trebui sprijinite prin stimulente.
Între timp, Airbus, cel mai mare producător de avioane din lume, s-a angajat să scoată pe piață o aeronavă alimentată cu hidrogen până la mijlocul anilor 2030. Producătorul din Toulouse a declarat pentru EURACTIV că se consideră un „facilitator” al trecerii la hidrogen. Compania a semnat deja o serie de acorduri cu jucători din industria aviației – de la companii de inginerie până la producători de hidrogen – pentru a se pregăti pentru introducerea noului avion.
Aceasta include un memorandum de asociere cu ACI Europe, semnat în iunie, pentru a colabora la standardele tehnice pentru noua infrastructură de încărcare și realimentare. „Vrem să reunim toți jucătorii cheie în jurul aceleiași mese pentru a ne asigura că avem infrastructura necesară pentru a aduce pe piață aeronavele noastre cu emisii zero până în 2035”, a declarat un purtător de cuvânt al Airbus pentru EURACTIV. La începutul acestui an, Airbus a anunțat planuri de a testa un motor cu reacție alimentat cu hidrogen până în 2026. Până în 2028, companiile aeriene vor putea face un avans pentru a le achiziționa.
Până în 2050, se prevede că aproximativ 75% din aeronave la nivel global vor folosi tehnologia curată.
Imagine de ysn Benz de la Pixabay
[…] Airbus a anunțat că va aduce pe piață până în 2035 o nouă aeronavă alimentată cu hidrogen. Motorul cu reacție alimentat cu hidrogen va fi testat până în 2026, conform EnergyKey.ro […]