0

Piața globală a vehiculelor electrice a făcut un salt uriaș înainte în ultimul deceniu. Cu tot avansul spectaculos, se pare că valul este uriaș și cifrele actuale, oricât de uimitoare, nu sunt decât începutul. Specialiștii previzionează că vehiculele electrice, cu toate neajunsurile adaptării infrastructurii și tot ce implică bateriile pe care le folosesc, de la metale rare la munți de (noi) deșeuri, au momentul lor de glorie chiar acum. Și este abia debutul unei ere.

Vânzări record în miezul pandemiei

Potrivit raportului „The Global Electric Vehicle Market Overview in 2022: Statistics & Forecasts”, elaborat de Virta, anul 2020 nu a înregistrat o creștere mare a numărului total de înmatriculări de mașini noi – șocul era COVID-19.  Chiar și într-o lume cvasiparalizată de pandemie, 2020 s-a dovedit a fi un an surprinzător de pozitiv, cu vânzările globale de vehicule electrice crescând cu… 43% față de 2019, iar cota de piață globală a industriei de mașini electrice a ajuns la un record de 4,6%. Anul care a urmat nu a făcut decât să accentueze trensul, unctându-l cu noi recorduri. Vânzările de vehicule electrice s-au dublat, la 6,75 milioane. Practic, numărul de vehicule electrice vândute într-o săptămână în 2021 a fost mai mare decât câte au fost vândute în tot anul 2012. Cum aceste vehicule ocupă un loc central în ambițiile climatic pentru 2030 și 2050, industriase declară gata să „joace în horă”.

Anul 2022 este o poveste cu totul nouă, cel puțin din perspectiva dimensiunilor acestei piețe –  creștere rapidă și peste tot. Majoritatea națiunilor iau degrevarea traficului de noxe și eliminarea combustibililor fosili foarte în serios, așa că vânzările globale de vehicule electrice au depășit 3,2 milioane de bucăți numai în primele cinci luni ale anului.

În Europa, cifrele accelerează mult mai evident decât în altă parte încă din 2019, grație măsurilor de stimulare introduse de unele guverne europene. Piețele majore au introdus și beneficii fiscal, și subvenții, care au contribuit la creșterea vânzărilor. Din totalul vânzărilor de mașini ale Europei, vehiculele electrice au reprezentat 17% în 2021. Cele mai mari piețe europene rămân Germania, Norvegia, Islanda și Suedia, conform raportului Global EV Outlook 2022, al Agenției Internaționale a Energiei.

Autobuze, camioane, vehicule electrice cu trei roți

Alte forme de transport care devin treptat mai ecologice. Potrivit documentului Virta, de la transportul public la scuterele electrice, întreaga industrie a transporturilor se transformă. O tendință interesantă a vehiculelor electrice care a apărut în 2020 și care continuă să se ridice se referă la transportul public. Autobuzele electrice au crescut în popularitate încontinuu din 2020. Stocul global de autobuze electrice în 2021 a fost de 670. 000. Unul dintre liderii mondiali emergenți în flotele de autobuze electrice este India, care urmărește să introducă 5.500 de autobuze electrice.

În țările Uniunii Europene, Directiva Vehicule Curate prevede și achiziție publică de autobuze electrice. Franța, Germania, Spania sau Marea Britanie sunt doar câteva dintre țările care au asistat la o creștere masivă a vânzărilor pe acest segment.

Când vine vorba de camioane grele, producătorii își arată angajamentul față de electrificarea mobilității. Mulți producători se străduiesc să implementeze un viitor complet electric. Vânzările de camioane au crescut rapid în ultimii cinci ani, mai ales în Statele Unite și Europa. În 2021 însă, aproape 90% dintre camioanele electrice au fost înmatriculate în China.

Practic, cea mai mare concentrare de vehicule electrice cu două/trei roți deținute în proprietate privată se află în Asia, în special în China, reprezentând 9,5 milioane de înmatriculări din totalul de 10 milioane în 2021. Vietnam și India urmează ca piețe puternice pentru vehiculele electrice cu două/trei roți. Piața este în creștere și în Europa, unde a atins o cotă de 5% în 2021.

Val de stații de încărcare rapidă

Cea mai mare încărcare are loc în continuare acasă sau la serviciu, dar, cu cât mai multe vehicule electrice circulă pe drumuri, cu atât mai multe puncte de încărcare publice vor fi necesare în viitor. În 2021 existau aproape 376.000 de încărcătoare pentru vehicule electrice disponibile public în Europa. Până în 2025, se estimează că 1,3 milioane de stații de încărcare vor fi accesibile, iar numărul ar trebui să crească la 2,9 milioane până în 2030.

Încărcătoarele rapide fac călătoriile mai lungi mult mai plăcute și ar putea fi un motiv pentru cei care nu au acces privat la încărcare să cumpere un vehicul electric. Sunt cel mai eficient mod de a combate anxietatea de rază de acțiune – cât de departe se poate merge cu un vehicul electric înainte de a fi nevoit să se oprească și să se reîncarce. În Europa, încărcătoarele lente sunt înlocuite cu încărcătoare rapide, rapide și ultrarapide. În 2021, numărul a crescut cu peste 30% și a ajuns la aproape 50.000 de unități.

O altă tendință care crește constant în spațiul vehiculelor electrice este încărcarea inteligentă a vehiculelor electrice, adică utilizarea dispozitivelor de încărcare conectate la cloud. Pentru proprietarii de afaceri și consumatori deopotrivă, încărcarea inteligentă a vehiculelor electrice permite, printre altele, o mai mare comoditate și un control asupra consumului de energie electrică.

În cele din urmă, tehnologia V2G face posibil transferul energiei electrice stocate în bateriile vehiculelor electrice înapoi în rețea, în același mod în care depozitele staționare sunt conectate la rețea. Serviciile V2G sunt deja disponibile comercial și mai mulți producători de încărcătoare pot să le furnizeze. Se estimează că piața V2G va crește la peste 5 miliarde de dolari până în 2024.

O altă perspectivă interesantă se referă la dezvoltarea de noi piese și tehnologii de încărcare.

Creșterea numărului de înmatriculări de mașini electrice a dus la o producție crescută de baterii auto litiu-ion. În 2021, cererea s-a dublat față de anul precedent, în principal datorită vânzărilor crescute din China. Statul asiatic rămâne lider în producția de baterii, reprezentând peste 75% din capacitatea de producție globală. Dar Europa nu se lasă. Potrivit BloombergNEF, ponderea Europei în producția globală de baterii ar putea crește la 31% până în 2030, față de doar 7% în 2021.

China descurajează masiv vechile motoare fosile

Mai multe fabrici de producție de vehicule electrice intenționează să-și extindă capacitatea de producție de mașini electrice datorită sprijinului sporit al politicii. Aceasta este, desigur, o veste bună pentru piață, deoarece înseamnă că oferta de vehicule electrice va fi capabilă să atingă cererea.

În total, vehiculele electrice au consumat aproximativ 55 terawatt-oră de energie electrică în 2021, din care 10% pot fi atribuite vehiculelor cu două roți din China. Doar aproximativ 0,5% din consumul total de energie electrică la nivel global a fost reprezentat de vehiculele electrice în 2021. Pe parcursul anului trecut, peste 40 milioane de tone de echivalent de dioxid de carbon din emisii au fost economisite prin utilizarea vehiculelor electrice la nivel global. Proiecțiile bazate pe scenariul politicilor declarate arată că, în 2030, utilizarea vehiculelor electrice ar avea ca rezultat evitarea producerii a 460 milioane de tone de echivalent de dioxid de carbon în emisii.

Nu este un secret că politicile guvernamentale și locale joacă un rol imens în adoptarea vehiculelor electrice. Un exemplu la scară mare este amintita China. Piața de mașini electrice din China este în plină expansiune. În urmă cu cinci ani, Beijing a dezvăluit planuri de a interzice introducerea taxiurilor alimentate cu combustibili fosili. Astăzi, mii de mașini funcționează cu baterii. Și șoferii acestor vehicule electrice nu trebuie să-și facă griji nici cu privire la pierderea timpului la stațiile de încărcare.

Multe taxiuri electrice din Beijing și din zeci de alte orașe chineze merg doar la o stație de schimb de baterii, unde o mașină scoate bateria epuizată și instalează una încărcată în doar câteva minute. „Vor să conducă acolo și să câștige niște bani, așa că cu siguranță nu vor să aștepte două ore pentru încărcarea vehiculelor electrice”, explică I-Yun Lisa Hsieh, de la Universitatea Națională din Taiwan.

Aceasta este doar o fațetă a pieței din ce în ce mai diverse și în plină expansiune a mașinilor electrice din China. Membrii publicului cumpără, de asemenea, vehicule electrice în număr fără precedent. Concret, jumătate din vânzările de mașini electrice din lume sunt realizate în China

În iulie, China Passenger Car Association a estimat că 6 milioane de vehicule electrice noi vor fi înregistrate în țară în 2022. Tesla a avut cea mai bună lună din toate timpurile în China, în septembrie, conform celor mai recente cifre, vânzând 83.135 de mașini. Aproape un sfert din toate mașinile nou înmatriculate în China sunt acum vehicule electrice sau hibride plug-in, ceea ce înseamnă că țara este înaintea Europei și cu mult înaintea SUA în adoptarea acestor tehnologii. Acest avans este determinat în mare măsură de stimulente, spune Hsieh.

De mai bine de un deceniu, guvernul chinez a subvenționat achizițiile de vehicule electrice. Valoarea acestor subvenții a scăzut de-a lungul timpului și urmează să se încheie până în 2023, dar există încă o mulțime de motive pentru care cumpărarea unei mașini electrice este mai avantajoasă financiar – pur și simplu pentru că sunt descurajate mașinile trecutului: cumpărătorii de vehicule noi cu combustibili fosili din China trebuie să plătească nu numai pentru mașină, ci și pentru plăcuța de înmatriculare. „Este foarte scump – o plăcuță de înmatriculare în Shanghai costă aproape 100.000 de yuani – 14.000 de dolari”, spune Hsieh.  Există și alte avantaje pentru achiziționarea unei mașini electrice – în Liuzhou, autoritățile au permis proprietarilor de astfel de vehicule să circule pe benzile de autobus șii au acces la locuri de parcare gratuite. Iar când vine vorba despre preț,

Wuling Hong Guang Mini EV costă echivalentul a doar 4.200 de lire spune Jon Hykawy, președinte și director al Stormcrow Capital, o firmă de consultanță și cercetare.

La celălalt capăt al scalei de prețuri, Modelul Y de la Tesla (de 49.000 de lire sterline) sau P7 de la Xpeng (30.400 de lire sterline sunt pe lista celor mai bine vândute 10 vehicule electrice din China. Piața chineză a vehiculelor electrice este atât de competitivă, încât chiar și o companie aeriană, Juneyao, vrea să înceapă să producă mașini electrice, potrivit unui raport Reuters. Deși mulți analiști consideră că piața chineză a mașinilor electrice nu va putea menține mult timp acest ritm amețitor de creștere, el există. Acum.

Bornă europeană: 100% electrice după 2035

Ultimele acorduri europene plasează Europa ca un precursor al revoluției vehiculelor electrice. Sectorul privat și, în special, producătorii de automobile, au răspuns în primul rând pozitiv la schimbările în curs de pe piață. Mulți producători de automobile au anunțat electrificarea flotelor lor fie parțial, fie complet. De exemplu, Volkswagen a anunțat că până în 2040, aproape 100% din vânzările brandului vor reprezenta vehicule cu emisii zero. Mai departe, companiile de utilități și electrice își măresc continuu investițiile în infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice.

Următorii doi ani vor fi cruciali pentru ca Europa să-și asigure statutul de lider în domeniu. Experții estimează atingerea unei prime borne de 14 milioane de vehicule electrice până în 2025, iar ulterior estimările precaute menționează 33 milioane de vehicule electrice până în 2030, când estimările superioare menționează 40 milioane de vehicule electrice în roaming prin Europa. Din 2035 încolo, probabil că 100 % din mașinile noi vândute în Europa vor fi electrice.

Când vine vorba de viitor, conform Global EV Outlook 2022, există trei scenarii posibile: până în 2030, stocul global de vehicule electrice (excluzând vehiculele cu două/trei roți) va ajunge la aproape 200 milioane și va reprezenta aproximativ 10% din flota globală de vehicule; 270 milioane de vehicule electrice vor circula pe drumurile globale până în 2030, iar ponderea vehiculelor electrice în stocul global de vehicule va ajunge la 14%; scenariul . Emisii nete zero până în 2050 prevede că stocul global de vehicule electrice va ajunge la 350 milioane de vehicule electrice, iar cota de piață va crește până la 20% în 2030.

Lumea va ajunge la emisii zero în 2050 doar dacă se dublează furnizarea de energie electrică cu emisii scăzute în următorii opt ani

Previous article

SUA avansează rapid spre canalele solare, bateriile cu litiu din ape geotermale și alimentarea… casei de la bateria mașinii

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Cover