0

Dincolo de declarațiile politicienilor, o trecere în revistă a alarmelor pe care le trag oamenii de știință vizavi de costurile tranziției la energie verde este de natură să trezească la realitate publicul consumator. Tehnologiile noi sunt costisitoare, chiar dacă energia obținută este ieftină, iar tot ceea ce va trebui schimbat sau implementat de la zero se va transpune în costuri în plus.

Pe de altă parte, tot dincolo de politicieni și de alocările unora sau altora dintre state pentru cercetare și inovare, aceiași oameni de știință găsesc soluții, pentru că, în final, costurile schimbărilor climatice ar putea fi devastatoare, în timp ce ale trecerii la energie verde (doar) ridicate.

Pentru majoritatea oamenilor, o fermă solară sau o centrală geotermală reprezintă o sursă importantă de energie curată. Cercetătorii și inginerii văd dincolo de această primă imagine.

Așadar, ce-ar fi dacă panourile solare ar avea o activitate dublă, protejând sursele de apă în timp ce produc mai multă energie? Primele așa-numite canale solare sunt deja produse în California, cu panouri solare construite deasupra unora dintre canalele de distribuție a apei din acest stat american care face pași enormi pe direcția tranziției la energie verde. Aceste canale parcurg mii de kilometri prin medii aride, unde aerul uscat stimulează evaporarea în zone care în mod obișnuit sunt puternic văduvite de apă.

„Într-un studiu din 2021, am arătat că acoperirea tuturor celor 6.000 de kilometri ai canalelor din California cu panouri solare ar economisi sute de miliarde de litri de apă anual, prin reducerea evaporării. Este suficient pentru a iriga zeci de mii de metri pătrați de teren agricol sau pentru a satisface nevoile rezidențiale de apă a peste două milioane de oameni”, scrie profesorul de inginerie Roger Bales, de la Universitatea din California, Merced. În același timp, sistemul va extinde energia regenerabilă fără a ocupa terenuri agricole.

În plus, amplasarea panourilor solare peste apa astfel umbrită poate, de asemenea, îmbunătăți puterea lor – lichidul mai rece scade și temperatura panourilor, cu aproximativ cinci grade Celsius, sporind randamentul acestora, adaugă Bales. Și alte state, printre care lideri globali ai avansului spre energia regenerabilă din Asia, cum sunt China sau India, testează, de asemenea, canalele solare.

În aceeași California, geologii și inginerii lucrează la o metodă inovatoare care ar putea stimula aprovizionarea cu litiu din SUA, local, prin extragerea acestui element din apele geotermale din regiunea Salton Sea. Bateriile sunt esențiale pentru energia viitorului, dar industria are o problemă cu lanțul de aprovizionare – majoritatea bateriilor utilizate în vehiculele electrice și în stocarea energiei la scară de utilitate sunt baterii litiu-ion, iar cea mai mare parte a litiului folosit în SUA provine din Argentina, Chile, China și Rusia, cu China lider în procesarea litiului. Pe de altă parte, resturile de lichid dintr-o instalație geotermală – după ce căldura și aburul sunt folosite pentru a produce energie – așa-numitele „saramuri” conțin litiu.

„Dacă proiectele de testare aflate acum în desfășurare dovedesc că litiul de calitate de baterie poate fi extras din aceste saramuri în mod rentabil, numai 11 centrale geotermale existente de-a lungul Mării Salton ar putea avea potențialul de a produce suficient litiu pentru a furniza de aproximativ zece ori cererea actuală din SUA”, argumentează geologul Michael McKibben, de la Universitatea din California, Riverside și savantul în politici energetice Bryant Jones, de la Universitatea de Stat din Boise.

Ca de obicei peste Ocean, cercetarea și inovarea primesc tot sprijinul guvernamental, așa că președintele Joe Biden a invocat Defense Production Act pentru a oferi stimulente companiilor americane care și-au propus să exploateze și să proceseze minerale importante pentru baterii. În paralel, oamenii de știință lucrează la alte modalități de a stimula lanțul de aprovizionare cu minerale al bateriilor, inclusiv reciclarea litiului și cobaltului din bateriile vechi. De asemenea, sunt dezvoltate modele cu alte materiale, a explicat Kerry Rippy, cercetător la Laboratorul Național de Energie Regenerabilă, pentru The Conversation.

Și cum ar fi dacă bateriile la care lucrează cercetătorii și inginerii ar putea transforma în curând vehiculul electric al oricui într-o baterie mobilă gigantică, în stare să alimenteze casa cu energie?

Chiar dacă numai câteva vehicule sunt în prezent proiectate pentru încărcare de la vehicul la casă (V2H), situația se schimbă rapid. Potrivit economistului Seth Blumsack, de la Universitatea Penn State, Ford, de exemplu, a anunțat că noua sa camionetă, F-150 Lightning, va putea alimenta o casă medie timp de trei zile, cu o singură încărcare: „Unii proprietari ar putea să-și folosească vehiculul pentru ceea ce planificatorii de utilități numesc peak shaving – consumând energie pentru casă de la vehicul în timpul zilei, în loc să se bazeze pe rețea și reducându-și astfel achizițiile de energie electrică în orele de vârf”.

Salt uriaș pentru piața mașinilor electrice

Previous article

Creditare pentru eficientizarea energetică a gospodăriilor din SUA

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in News