0

China este un paradox când vine vorba de lupta globală împotriva schimbărilor climatice. Pe de o parte, țara este de departe cel mai mare consumator de cărbune din lume și cel mai mare emițător de dioxid de carbon. Pe de altă parte, China s-a poziționat în ultimul deceniu ca un campion global al energiei curate – cu ajutorul sprijinului guvernamental la scară largă.

În total, țara a investit 380 de miliarde de dolari în energie verde în 2021, mai mult decât orice alt stat. Dincolo de suma mare de bani, țara a dovedit că centralele solare și eoliene pot fi construite la o scară masivă și cu o viteză uimitoare și culege roadele economice: companiile chineze domină multe dintre industriile de energie verde pe care lumea le îmbrățișează în sfârșit în lupta împotriva schimbărilor climatic, scrie grid.news

Primul punct al Chinei în investițiile și producția de energie verde este rezultatul a mai mult de un deceniu de antreprenoriat și subvenții guvernamentale. Motoarele inițiale ale industriei solare au fost de fapt subvențiile și stimulentele oferite de alte guverne – în special cel al Germaniei. Apoi, în urma crizei financiare globale din 2008, guvernul chinez a decis să investească în construirea acestor surse alternative de energie acasă. La acea vreme, chinezii erau din ce în ce mai îngrijorați de poluarea aerului pe care o generau centralele de cărbune; în marile orașe, calitatea aerului devenise o problemă pe care autoritățile nu o mai puteau ascunde. Energiile regenerabile au fost un substitut atrăgător și, de asemenea, conțineau promisiuni economice.

„Acolo a existat atât o creștere a schimbărilor climei, cât și a poluării. Dar, de asemenea, poate și mai important, acestea au fost industrii pe care guvernul le-a considerat strategice”, susține Ilaria Mazzocco, membru al Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale din Washington, care se concentrează pe politica energetică chineză.

Guvernul chinez a stabilit obiective pentru capacitatea eoliană și solară, a extins linii de credit companiilor private care domină sectoarele și a instituit subvenții pentru a permite acestor surse de energie curată să concureze cu energia mai ieftină generată de cărbune. În deceniul care a trecut, aceste politici guvernamentale au adus dividende enorme: producția de energie solară și eoliană a luat amploare. Anul trecut, China a reprezentat aproape jumătate din noua capacitate globală de energie regenerabilă, iar țara a construit recent cea mai mare centrală solară din lume – o gamă vastă de panouri solare care acoperă deșertul din provincia Qinghai din China. Prognozele curente sugerează că noua capacitate solară s-ar putea dubla, până la un nivel record.

Cota de energie electrică din surse regenerabile a Chinei a crescut de la 16% în 2005 la 28% în 2021. Prin comparație, în SUA, ponderea energiei electrice derivate din surse regenerabile rămâne mai mică.

Este important de menționat că alte tendințe din China nu au fost nici pe departe la fel de prietenoase cu clima: cărbunele este încă „rege” când vine vorba de energie și generare de electricitate – alimentează oțelăriile, producția de ciment și fabricile. Emisiile de dioxid de carbon ale țării au urcat de fapt în ultimii ani, la un nou maxim în 2021, ca urmare a unui stimul indus de pandemie care a alimentat pentru scurt timp construcțiile – și producția materialelor associate, cu consum mare de carbon – oțel și ciment. „Dar ceea ce vedem este o creștere record a energiei regenerabile și a infrastructurii care sprijină tranziția energetică. Tendințele indică faptul că China ar putea ajunge să construiască suficientă energie regenerabilă pentru a începe efectiv să înlocuiască cărbunele, ceea ce este de fapt o veste foarte bună”, adaugă Mazzocco.

Alături de solar și eolian, China este acum lider incontestabil și în ceea ce privește vehiculele electrice. Așa cum s-a grăbit să-și susțină industriile de energie regenerabilă, guvernul a pus, de asemenea, un „pariu” din timp pe vehiculele electrice. În ultimul deceniu, guvernul chinez a oferit peste 100 miliarde de dolari ceea ce numește industria de vehicule cu „energie nouă” (care include vehicule electrice și cu celule de combustibil cu hidrogen). Aceasta include subvenții generoase și reduceri de taxe pentru cumpărători.

China nu a reușit niciodată să depășească producătorii străini în industria auto convențională, dar afacerea cu vehicule electrice a oferit o nouă oportunitate. 2021 a fost un an remarcabil pentru vehiculele electrice în China, cu 3,3 milioane vândute numai în țară – jumătate din totalul global. Între timp, în SUA, consumatorii au avut acces la credite fiscale pentru vehicule electrice, dar subvențiile au fost mai puțin generoase. Vânzările de mașini electrice au atins doar 5% din vânzările totale de mașini în 2021.

China a dezvoltat și o piață uriașă pentru produse de energie curată, creând o cerere internă foarte mare pentru sisteme eoliene, solare, electrice și alte tehnologii ecologice. Rezultatul este că țara a devenit, de asemenea, un centru de producție pentru tehnologii verzi – dintre care unele sunt exportate la nivel global. Componentele bateriei vehiculelor electrice și panourile solare sunt cele mai relevante exemple. Majoritatea panourilor solare utilizate la nivel mondial sunt produse de companii chineze.

Clădirile publice și iluminatul stradal din Chicago vor fi alimentate cu energie regenerabilă până în 2025

Previous article

Complex de zeci de proiecte solare gata în 2024, în Brazilia

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in News