Puțin înainte de summitul pentru climă COP 27, Africa se prezintă cu un tablou cel puțin interesant din perspectiva avansului tehnologiilor verzi. Acest continent unic, încărcat de resurse naturale și cu cel mai mare procent de populație tânără, anunță proiecte mari și pe direcția decarbonizării, și pe cea a avansului regenerabilelor. Alături de recent încheiatul acord dintre Maroc și Uniunea Europeană, a cărui anvergură a atras atenția inclusiv unui miliardar indian de top, țările din toate zonele Africii au planuri mari. Și au trecut la treabă.
O companie de transport ecologic din Nairobi a dezvăluit un autobuz electric. Capitala Kenyey este denumită „Orașul verde în soare” grație parcurilor luxuriante din jurul capitalei. Roam, o companie din Kenya și Suedia, și-a propus ca acest epitet să se refere și la mobilitatea ecologică a orașului. „Este primul autobuz electric de transport în masă din Kenya pe care l-am proiectat și l-am fabricat împreună cu un partener global. Acest lucru reprezintă o trecere către un transport public mai bun, în care să-i putem face pe oameni să circule confortabil și să se bucure de călătorie cu conștiința curată, pentru că vorbim de zero emisii”, detaliază Dennis Wakaba, coordonatorul proiectului Roam.
Autobuzul a ieșit în traficul foarte încărcat de emisii din Nairobi dimineață, într-un oraș cu aproape cinci milioane de locuitori care nu are o rețea de transport administrată de stat. Roam a anunțat că tarifele autobuzului electric vot rivaliza cu cele oferite de concurenții săi care lasă în urmă cantităi ipresionante de smog. Autobuzul cu 77 de locuri are o viteză maximă de 70 de kilometri pe oră și un pachet de baterii care îi permite să parcurgă 360 de kilometri înainte de a necesita o reîncărcare de două ore. De asemenea, a fost conceput pentru a fi accesibil și incluziv pentru toți. „Poate transporta persoane în scaune cu rotile, bătrâni… Avem locuri prioritare în acest autobuz”, adaugă Wakaba. Roam, companie care produce și vehicule electrice de safari, și motociclete, a anunțat că intenționează să lanseze 100 de autobuze electrice în anul următor și că lucrează la un model de un autobuz mai mic.
Sectorul transporturilor reprezintă 12% din amprenta emisiilor din Kenya, iar această cifră crește la 45% în Nairobi, potrivit cifrelor guvernamentale. Potrivit africanews.com, la începutul acestui an, un alt startup de mobilitate electrică, BasiGo, a lansat un autobuz electric cu 25 de locuri, cu o autonomie de 250 de kilometric, pentru drumurile din Nairobi.
O variațiune pe această temă este varianta de finanțare proiectată de Family Bank, care a încheiat un parteneriat pentru a permite jucătorilor din industria vehiculelor de serviciu public să acceseze opțiuni de finanțare flexibile, într-o înțelegere cu BasiGo Ltd, o companie startup și de finanțare a mobilității electrice, care furnizează autobuze în Africa sub-sahariană. Parteneriatul va permite clienților să beneficieze de finanțare de până la 90%, cu o perioadă extinsă de rambursare a împrumutului de 48 de luni, pentru achiziționarea de autobuze electrice. „Acest parteneriat este esențial și oportun, în conformitate cu inițiativele noastre strategice de abordare a problemelor de mediu și sociale prin finanțare durabilă, deoarece căutăm să sprijinim agenda climatică. Prin acest parteneriat, vom oferi finanțare pentru un autobuz cu 25 de locuri numit BYD K6 BUS, care necesită mult mai puțină întreținere decât autobuzele alimentate cu motorină. Pe lângă emisia zero de gaze, autobuzele electrice oferă o fiabilitate mai bună, o experiență premium pentru pasageri prin porturile de încărcare situate pe tot autobuzul, WIFI, o experiență confortabilă, conducere silențioasă, costuri de operare mai mici, servicii și întreținere fără probleme și fiabile și o experiență generală de conducere mai bună”, a declarat directorul executiv al Family Bank, Rebecca Mbithi.
BasiGo atenuează riscurile pentru operatori garantând performanța bateriei și oferind toată încărcarea și întreținerea autobuzului pe toată durata de viață a acestuia. Bateria va fi închiriată operatorului prin abonamentul PAYD pentru baterii. „Cu sprijinul continuu pentru această tehnologie și finanțarea de la BasiGo, am făcut autobuzele electrice mai accesibile și mai convenabile de achiziționat și operat pentru proprietari decât un autobuz diesel”, dă asigurări Jit Bhattacharya, CEO și co-fondator la BasiGo. Autobuzele, odată încărcate, vor avea o autonomie de rulare de 250 de kilometri înainte de următoarea încărcare la depozitele de încărcare BasiGo, care vor fi amplasate strategic de-a lungul rutelor. Acest lucru permite furnizorilor de transport să finalizeze o zi întreagă de operare, notează ae-africa.com.
Acest parteneriat face parte dintr-o listă tot mai mare de bănci care doresc să ofere finanțare proprietarilor care doresc să cumpere vehicule ecologice. Guvernul încearcă să ofere o obligație verde pentru a construi un sistem de transport în masă și sprijină obiectivul pe termen lung de a atinge Obiectivele de dezvoltare durabilă (ODD) ONU ca ghid pentru a ajuta la atingerea a redus emisiile globale nete de dioxid de carbon cauzate de om cu aproximativ 45% până în 2030.
Proiecte regenerabile bazate pe… rețelele de gaz
Africa deține aproximativ 13% din gazele naturale ale planetei și 7% din petrol, dar are cel mai scăzut consum de energie pe cap de locuitor din lume. Deși sursele regenerabile ar putea juca un rol major în aprovizionarea cu energie a Africii în anii următori – Africa găzduiește 60% dintre cele mai bune resurse solare la nivel global, dar are doar 1% din capacitatea solară instalată – guvernele spun că au nevoie de combustibili fosili pentru generarea de energie de bază care va alimenta noile industrii Plus bani din vânzările de combustibili. Cererea de energie va crește rapid în Africa în următoarele două decenii, cu 30% mai mult decât în prezent, comparativ cu o creștere de 10% la nivel global, a calculat compania de consultanță McKinsey.
În același timp, însă, Africa trebuie să construiască conducte de petrol și gaze, terminale de gaz natural lichefiat (GNL), centre de distribuție și centrale electrice pe gaz în următorii 20 de ani pentru a-și debloca piața energetică de peste 600 de milioane de consumatori, arată mai mulți oficiali, directori din industrie și analiști. Pe de o parte, trecerea rapidă din restul lumii către energie regenerabilă înseamnă că țările din regiune, care au rezerve vaste de hidrocarburi neexploatate și depind de exportul acestor resurse pentru venituri și atragerea de finanțare pentru investiții, se vor confrunta cu provocări tot mai mari. Unele proiecte sunt în derulare și sunt necesare mai multe. „Am auzit că până în 2030 națiunile dezvoltate nu vor mai avea nevoie de petrolul și gazele noastre. Întrebarea este ce vom face dacă nu mai putem vinde în Europa, America sau Asia?”, a declarat Gabriel Mbaga Obiang Lima, ministrul hidrocarburilor din Guineea Ecuatorială, la o conferință asupra petrolului din capitala Senegalului, Dakar.
Pe de altă parte, însă, războiul declanșat de Rusia în Ucraina a dus la semnarea numai în ultimele săptămâni a cel puțin opt memorandumuri de înțelegere pentru rețele majore de infrastructură de petrol și gaze care ar traversa continentul, vizând piețele de export și regionale. Lima a prezentat Central Africa Pipeline System (CAPS), o nouă rețea de petrol și gaze, de 6.500 km, cu hub-uri, terminale și facilități de stocare, care se preconizează să se întindă din Ciad până în Angola și în interiorul Rwandei: „Obiectivul proiectului este de a crea zone în care să putem transporta, stoca, distribui și crea noduri petroliere. Cel mai bun exemplu în acest sens este portul Rotterdam”.
Alte proiecte includ un proiect de gaze trans-Sahara, care implică Nigeria, Algeria și Niger, care au reînviat discuțiile pe această temă, vechi de zeci de ani. Conducta de 4.000 de km și 13 miliarde de dolari ar putea trimite până la 30 miliarde de metri cubi pe an de gaz în Europa, care nu a exclus acest combustibil din mixul său energetic – dimpotrivă.
Recent, Senegal și Mauritania au semnat patru memorandumuri de înțelegere cu Nigeria și Maroc pentru proiectul estimat de 25 de miliarde de dolari a gazoductului Nigeria-Maroc, în timp ce construcția conductei petroliere Niger-Benin este în curs de desfășurare. În timp ce proiecte precum conductele trans-Sahara și Niger-Benin sunt concentrate pe exporturi, potențial stimulate de mișcările din Europa de a se înlătura de energia rusă, Obiang Lima susține că aceste proiecte sunt și o șansă de a dezvolta piețele regionale.
Senegalul, care se alătură clubului producător de petrol și gaze al continentului anul viitor, a stabilit planuri de dezvoltare a gazelor care includ terminale, conducte pentru piețele interne și regionale și conversia centralelor electrice pe cărbune la gaz.
În același timp, reprezentantul american pentru climă, John Kerry, a avertizat împotriva investițiilor pe termen lung în infrastructura de petrol și gaze în Africa, îndemnând țările să se orienteze spre surse regenerabile. Ușor de spus când Europa este atât de… în nevoie și gazul ar putea elimina, totuși, cărbunele, mult mai poluant.
Mickael Vogel, șeful de cercetare la firma panafricană de cercetare a investițiilor energetice Hawilti, consider să statele africane ar trebui să se concentreze pe dezvoltarea piețelor interne de gaze și a infrastructurii înainte de ancorarea la o rețea regională mai mare.
Obținerea de finanțare pentru dezvoltarea vastelor proiecte de petrol și gaze din Africa va rămâne o provocare în absența unor piețe interne puternice, afrmă reprezentanții Agenției Internaționale pentru Energie. Dar Omar Farouk, secretarul general al Organizației Africane a Producătorilor de Petrol, a declarat, la o conferință petrolieră, că este încrezător că proiectele energetice de pe continent vor primi finanțare: „Cerințele de finanțare pentru industria petrolului și gazelor din Africa depășesc cu mult capacitatea oricărei țări individuale. Cu toate acestea, atunci când ne punem în comun resursele, putem obține finanțare pentru a susține industria de pe continent”.
Potrivit Reuters, organizația sa, care susține conducta CAPS, a încheiat un parteneriat cu Africa Import Export Bank, pentru a finanța o bancă de energie, care va avea aproximativ 6 miliarde de dolari” pentru finanțarea proiectelor.
Energie solară plutitoare pe lacul de acumulare Chicamba, din Mozambic
Dar sistemele bancare africane „țin ochii deschiși” și spre regenerabile. Banca Africană de Dezvoltare (BAD) a anunțat că a aprobat prelungirea unui grant de 2,5 milioane de dolari guvernului din Mozambic pentru a sprijini dezvoltarea surselor de energie regenerabilă în țară.
Grantul provine de la Fondul pentru Energie Durabilă pentru Africa (SEFA), pe care îl administrează BAD și va fi utilizat pentru implementarea Programului de Integrare a Energiei Regenerabile din Mozambic. Mai precis, finanțarea va ajuta compania de energie electrică de stat, Electricidade de Mocambique, să finanțeze un studiu de fezabilitate cuprinzător privind dezvoltarea potențială a unui proiect de energie solară plutitoare pe lacul de acumulare Chicamba, scrie renewablesnow.com. O anumită sumă de fonduri va sprijini, de asemenea, un studiu de fezabilitate pentru proiecte de stocare a energiei bateriei în până la zece locații, dezvoltarea capacității pentru personalul propriu și pregătirea licitațiilor.
Potrivit BAD, Mozambic are potențialul de a genera 187 GW din surse regenerabile și de combustibili fosili. În prezent, energia hidroelectrică reprezintă aproximativ 81% din capacitatea instalată a națiunii, dar se așteaptă ca gazele naturale și sursele regenerabile să ocupe o pondere mai mare în mixul energetic al Mozambicului, a detaliat banca.
Africa de Sud „sare etapele” de gaz cât poate și a aprobat un plan de investiții în tranziția energetică, de 8,5 miliarde de dolari, pentru a accelera tranziția țării de la cărbune direct spre energie curată. Într-o declarație, Guvernul a anunțat că planul „subliniază investițiile necesare pentru a îndeplini angajamentele de decarbonizare luate de guvernul Africii de Sud, promovând în același timp dezvoltarea durabilă și asigurând o tranziție justă pentru lucrătorii și comunitățile afectate”.
Planul, care se așteaptă să fie publicat la summitul climatic COP27, urmează unui an de negocieri între guvernele Africii de Sud și Regatuuil Unit, UE, SUA, Franța și Germania, care contribuie cu fonduri. Președintele Cyril Ramaphosa a spus în repetate rânduri că guvernul său va accepta doar un acord care oferă condiții bune, bazate pe granturi și finanțare concesională, care se aliniază cu obiectivele naționale de dezvoltare, inclusiv reducerea datoriilor și crearea de locuri de muncă. Africa de Sud are toate motivele să se grăbească – sistemul de electricitate al țării are cel mai mare consum de carbon din lume și depinde de cărbune pentru mai mult de 80% din puterea sa. „Întreaga lume se uită să vadă dacă banii sunt într-adevăr mobilizați în Africa de Sud. Este extrem de important ca donatorii să își îndeplinească angajamentele”, atrage atenția Leo Roberts, din echipa biroului de tranziție de la cărbune E3G, referindu-se la promisiunea statelor bogate că vor direcționa 100 miliarde de dolari pentru statele emergente în lupta împotriva schimbărilor cimatice, promisiune care nu s-a materializat de 15 ani.
Planul de investiții se va concentra pe sectorul electricității, producția de vehicule electrice și dezvoltarea hidrogenului verde, notează climatechangenews.com. Pe acest ultim segment, compania sud-africană de produse chimice și energie Sasol Ltd (JSE:SOL) și producătorul de oțel ArcelorMittal South Africa Ltd (JSE:ACL) fac primii pași pentru a dezvolta proiecte locale de hidrogen verde. În timpul conferinței și expoziției African Energy Week, care au avut loc la Cape Town, reprezentanții celor două entități au semnat un memorandum de înțelegere pentru a lucra împreună la dezvoltarea energiei verzi și la decarbonizarea industriei locale, se arată într-un comunicat de presă. Pactul conturează planurile de a întreprinde un studiu de fezabilitate a hidrogenului și proiecte pilot.
Cele două companii au încheiat un acord de dezvoltare comună pentru a avansa studiile pe două proiecte specific – unul se va concentra pe explorarea potențialului regiunii Saldanha ca centru de export la hidrogenului verde și derivaților și pentru producția de oțel verde, iar celălalt va analiza utilizarea energiei electrice din surse regenerabile și a hidrogenului verde pentru a converti carbonul captat de la diferite lucrări. Cele două părți au semnat, de asemenea, un memorandum de înțelegere cu Freeport Saldanha Industrial Development Zone, pentru a dezvolta un centru verde de hidrogen și un ecosistem în Golful Saldanha. „Suntem foarte încântați să conducem studiile de prefezabilitate și fezabilitate pentru aceste două proiecte potențiale care promit să deblocheze potențialul Africii de Sud de a deveni un jucător global de hidrogen verde și derivate”, a comentat Priscillah Mabelane, vicepreședinte Executiv pentru Afacerile Energetice de la Sasol, citată de renewablesnow.com.
Resurse enorme care așteaptă investiții
În Africa se observă deja efectele devastatoare ale schimbărilor climatice, chiar dacă totuși continentul produce mai puțin de 4% din emisiile de carbon ale lumii. Potrivit Fundației Mo Ibrahim, 40 de milioane de oameni din Africa ar putea fi împinși într-o sărăcie extremă până în 2030 din cauza efectelor influențe ale schimbărilor climatice. Accesul populației africane la energie la prețuri accesibile este prioritatea cea mai presantă. Obținerea accesului universal la energie electrică la prețuri accesibile până în 2030, așa cum se arată în Scenariul Africa Durabilă, necesită adăugarea a 90 de milioane de oameni la rețeaua electrică în fiecare an, de trei ori mai mult decât în ultimii ani. Ca urmare, se văd începuturile unei revoluții a energiei verzi care are loc în toată Africa.
În cadrul Forumului FIN Internațional pentru Comerț și Investiții, un eveniment în conexiune cu Adunarea Generală a Națiunilor Unite, organizat recent de Foreign Investment Network, care a reunit lideri din mediul de afaceri, guvern și societatea civilă, fostul președinte al Nigeriei, Olusegun Obasanjo, a subliniat că toate eforturile și energia canalizate către dezvoltarea Africii din punct de vedere economic și social nu se vor concretiza fără crearea unui mediu special pentru investițiile care să vină pe continent pentru generarea și distribuția de energie.
La rândul său, directorul general al Organizației Mondiale a Comerțului, dr. Ngozi Okonjo-Iweala, a menționat, în cadrul evenimentului, că Africa nu s-ar putea industrializa fără energie: „Nu trebuie să pierdem din vedere oportunitățile acestei crize. Africa este înzestrată din belșug cu resurse energetice, de la gaze până la surse regenerabile, toate așteaptă investiții. Prețurile mari ale energiei la nivel mondial fac noile investiții în gaze mai evidente, în special ca mecanism de tranziție. Chiar dacă ne străduim spre surse regenerabile, să ne concentrăm pe beneficii reciproce – investiții în energie pentru Africa și lume, profitând de oportunitățile de a valorifica resursele de gaz și energie regenerabilă ale continentului”.
Importanța energiei durabile și regenerabile pentru viitorul Africii a fost reluată de președintele Consiliului de administrație al NNPC Limited, senatorul Margery Chuba Okadigbo, care a reamintit tuturor că numărul de oameni care trăiesc pe continentul african va fi de două miliarde până în 2050 – acolo se vor naște doi din cinci copii din lume.
Și, deși mai este mult de făcut în electrificarea Africii, forumul a oferit mai multe informații cheie despre evoluția continentului spre tehnologiile mileniului trei. Banca Africană de Dezvoltare a anunțat că donatorii europeni și americani vor acorda împrumuturi în valoare de 20 milioane de dolari pentru a sprijini companiile de energie solară din Africa sub-sahariană. Acesta este un angajament uriaș, care va ajuta la accelerarea tranziției către energie regenerabilă în 15 țări în curs de dezvoltare, unde există un potențial abundent pentru capacități solare, eoliene și alte capacități de energie regenerabilă. În plus, Bloomberg Philanthropies a anunțat că își extinde programul global de tranziție la energie curată în alte 15 țări în curs de dezvoltare. În același timp, inteligența artificială (AI) va juca un rol semnificativ în viitorul energiei. Potrivit Forbes, AI ar ajuta la îmbunătățirea eficienței energetice și ar încuraja adoptarea de tehnologii cu emisii scăzute. Chetan Dube, CEO și președinte al Amelia, o companie lider de software Enterprise Conversational AI, cu o lungă istorie de inovare în automatizare, a subliniat că „Africa trebuie să se concentreze pe cinci domenii cheie: schimbările climatice, accesul la energie, talentul digital, transformarea digitală și inteligența artificială”, menționând că Amelia este una dintre companiile gata să transforme aceste idei în realitate.
Continentul Africa, un spațiu al frumuseții desăvârșite a naturii, al bogăției resurselor umane și minerale, al istoriei și tradițiilor unice în lume, nu mai are îndoieli despre drumul său și face toate eforturile să intre pe ușa din față în noua lume a energiei regenerabile.
Comments